fredag 28 mars 2008

Islamkritisk dokumentär

Den holländske politikern Geert Wilders har i dagarna publicerat sin islamkritiska dokumentär Fitna, som förväntas skapa stor irritation hos muslimer. Även många västerländska kommentarer och politiker verkar ha tagit avstånd från dokumentären - ofta pga rädsla för repressalier mot nederländska medborgare världen över.

Jag stötte på ett citat av Wilders som jag finner tankvärt i dagens svenska kränkhetsmentalitet:

– Det är inte mitt syfte med filmen men jag förstår att folk kan känna sig kränkta. Men det spelar ingen roll. Det är deras problem, inte mitt problem, säger han till holländska medier.

Det påminner oss om att vår viktigaste ledstjärna aldrig får vara huruvida någon part kan kränkas, utan huruvida vi söker försvara demokratin. Om ledstjärnan vore kränktheten så borde vi också sluta kritisera nazism, eftersom nynazister kan bli kränkta. Det skall bli mycket spännande att se hur muslimerna kommer att reagera på detta.

För mera läsning: SVD

2 kommentarer:

Ronie Berggren sa...

Väldigt bra formulerat Erik. Den formuleringen måste jag lära mig :) Jag har sett filmen - och den i sig är väl inte jätteimponerande. Det är mest massa hopklipp av korancitat varvat med filmklipp från diverse islamister; filmklipp som dessutom redan finns och redan används i en mängd andra islamkritiska dokumentärer. Filmen var så enkelt gjord att förmodligen JAG själv hade kunnat göra en minst lika bra film, och förmodligen bättre. Men filmen går dock bara ut på att påvisa att det finns dem som fortfarande än idag, tar galenskaperna som faktiskt står i Koranen bokstavligt. Filmen vill förmedla detta budskap på ett enkelt sätt till allmänheten - och i det syftet är filmen bra, där dess bilder säger mer än tusen ord - och där de ord från Koranen som citeras kommenteras bäst av bilderna som följer parallellt. Filmskaparen drar dessutom några enkla, men grundläggande och bra slutsatser som förmedlas i slutet av filmen.

Så sammanfattningsvis så fyller filmen ett otroligt bra syfte.

Erik sa...

Roligt att höra dina kommentarer Ronie! Jag ahr inte sett filmen, men läste att den finns på youtube.