söndag 17 augusti 2008

DN om trosdebatten

I denna artikel sammanfattar DN:S Erik Ohlsson debatten med Obama och McCain i Rick Warrens kyrka. Ohlsson är den skribent på DN som rapporterar mest om USA-valet. Jag lyssnade på en intervju med honom i teve- axess en gång i världen, och jag kan inte säga att jag anser honom vara så där jätteskärpt. Att jag här länkar till artikeln beror dock på att den trots allt ger en sammanfattning av debatten. Jag själv har ännu inte sett McCains- del, utan bara Obamas. Ohlsson skriver dock att han tror att det var McCains budskap som gick mest hem under kvällen:

De bägge kombattanterna använde högst olika debattekniker: Obama vände sig i första hand till utfrågaren Rick Warren och var mån om att nyansera sina svar, och att understryka att han respekterade dem som tyckte annorlunda än han själv. McCain vände sig ut mot publiken och tv-kamerorna och talade kraftfullt i enkla rättframma meningar. Det var nog den 71-årige republikanens budskap som gick hem bäst denna kväll.


Förhoppningsvis har Ohlsson rätt. Men jag återkommer med en egen rapport, så fort jag lyckas hitta debatten återgiven i sin helhet någonstans, så jag kan se den själv.

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=148&a=816882

Inga kommentarer: