onsdag 8 oktober 2008

Oliver Stones "W"

Inom kort släpps Oliver Stones nya film "W", som handlar om George W. Bushs liv och dennes väg till att bli USA:s fyrtiotredje president. I rollen som Bush ser vi Josh Brolin och regissören är ingen mindre än Oliver Stone. Stone har aldrig hymlat om sin politiska vänstertillhörighet, och inte heller att han i detta val stöder Obama. Det skulle i sig förstås kunna föranleda en stor portion misstänksamhet mot en film som denna, och jag kommer att granska filmen i sömmarna.

Jag har följt George W:s presidentkarriär ganska noggrant ända från dess början, och fram till i våras (när primärvalet började stjäla allt mer av min tid) så har jag förmodligen sett eller läst alla de tal som Bush hållit i Vita Huset under sina snart fullbordade åtta år som president. Därtill har jag förstås under åren också läst en del om honom - både om hans liv och hans politiska karriär. Det har gett mig en relativt god bild av honom, och av hans personlighet. Jag känner visserligen inte presidenten, men det gör inte Oliver Stone heller - vilket gör att vi båda närmat oss hans liv ur ett utifrån-perspektiv. Det ska därför bli spännande att jämföra min uppfattning av Bush, med Oliver Stones uppfattning av honom. Skillnaderna oss emellan är att jag i relativt stor utsträckning delar Bushs politiska uppfattningar, medan Stone inte gör det - och min misstänksamma fråga är således om detta kommer att färga Stones personporträtt av Bush?

Rent spontant är mitt svar att jag inte tror att det kommer att göra det. Jag såg visserligen för en tid sedan en trailer jag inte tyckte om, där jag förhöll mig kritisk till Josh Brolins skådespelarinsats därför att jag inte tyckte att denne liknade Bush - men i ärlighetens namn är det nog mest en vanesak. Jag tyckte Oliver Stones skildring av Richard Nixon var en bra sådan (trots att jag i första hand associerar Anthony Hopkins med en smått charmerande överintellektuell människoätare snarare än med herr Nixon i fråga). Och jag tror faktiskt att Stone har förmågan att - till skillnad från så många av hans vänsterpolitiska medsyskon - skilja mellan sak och person. Och hans film World Trade Center, som handlade om (ja gissa vad) - gjorde han på ett mer patriotiskt och okritiskt sätt än jag hade förväntat mig (däremot måste sägas att jag tyckte att World Trade Center var rätt tråkig). Och även om jag redan nu fått känslan av att jag kommer att tycka att Stone i "W" överbetonar vissa saker hos Bush (som te x hans förhållande till sin far) - så tror jag ändå att denna film faktiskt har potential att ge George W. Bush rättvisa. Stone är en skarpsint och duktigt regissör. Men lita på att jag kommer att granska filmen i mikroskop (och återkomma med en recension av filmen när jag sett den).

Här följer en färsk intervju med Stone hos Larry King, där segment av filmen också visas:

Inga kommentarer: