tisdag 6 januari 2009

Demokraterna ger Israel sitt solida stöd

Demokraternas två toppnamn i Senaten - Harry Reid och Dick Durbin, sa häromdagen att de stod solitt bakom Israels markinvasion av Gaza. Israel gör samma sak som USA skulle ha gjort om någon sköt missiler in över USA:s gränser - sa de Demokratiska senatorerna.

Inget tycks heller tyda på att Obama skulle ha någon annan syn på saken, som under sitt besök i Israel förra året då sa:

"Om någon skickade missiler mot mitt hus, där mina döttrar sover om natten, skulle jag göra allt i min makt för att stoppa det".

Ett uttalande Israels nuvarande försvarsminister Ehud Barak också citerade, som ett indirekt godkännande av Israels aktioner.

Bushadministrationen har varit en av Israels mest trogna vänner. Och bland Republikanerna finns ett genuint Israel-stöd bland dess stora evangelikala fraktion. Bland Demokraterna är dock stödet precis lika starkt - och i och med att en majoritet av USA:s judar räknar sig som Demokrater torde USA:s Israelpolicy inte förändras nämnvärt heller hos kommande administration.

I ett Demokratiskt forum jag följt i flera år - och som spenderat det senaste året med att, likt många i Europa - häckla president Bush, skrivs det nu för fullt om FN:s värdelöshet i dess skuldbeläggande av Israel. En av debattörerna skrev talande:

"who listens to the UN anymore? Bush doesn’t, why should anybody else?"

En inställning som måste sägas skilja den allmänna amerikanska vänstern ganska starkt från den europeiska - där Israelkritiken och den vördande inställningen till FN är mycket mer genomgripande.

Inga kommentarer: