onsdag 14 april 2010

Katolska kyrkan i rätt perspektiv

Skandalen som för närvarande skakar katolska kyrkan är givetvis inget som på något sätt bör sopas under mattan och prästövergrepp är ett problem katolska kyrkan måste agera hårt för att motverka. (En sevärd film om pedofilskandalen i USA är filmen "Our fathers" från 2005). Säkert behöver den katolska kyrkan också en genomgripande debatt om sexualitet.

Med det sagt så är det dock i icke-katolska länder avsevärt viktigare att sätta katolska kyrkan i rätt perspektiv istället för att bara fokusera på denna skandal, så som nu görs.

Katolska kyrkans roll både i historien och här och nu, för västvärldens- demokratins och människors väl är utan motstycke. De flesta katoliker hyser inga större tvivel om detta, däremot är det i sekulära protestantiska länder som Sverige inte helt lätt att förstå sådant.

Ett historiskt (icke-sekulärt) protestantiskt land där allt fler dock lärt och lär sig detta är USA. Och precis som det är svårt att få någon djupare förståelse för amerikansk historia utan en förståelse för protestantismen (vars inflytande på de amerikanska författningsfäderna och amerikanska politiker genom historien varit enormt), så bör alla intresserade av amerikansk politik också ha en förståelse för katolska kyrkan vars plats i USA är både anmärkningsvärd (just pg a dess djupa protestantiska och länge ytterst anti-katolska arv) och spännande (pg a den katolska kyrkans starka frammarsch och framgångar inte bara bland nordstatsliberaler och konservativa arbetardemokrater utan även bland inbitna sydstatare, där även baptistiska republikanska politiker konverterar till katolicismen - Newt Gingrich är ett exempel, Bobby Jindal ett annat. Marco Rubio är också en republikansk katolik).

USA:s katoliker har inte alltid varit välkomna i USA, däremot har katolikerna i USA alltid välkomnat det land- och de ideal landet representerade med öppna armar. Katolikerna blev snabbt väldigt patriotiska för att de trodde på USA och ville visa sina skeptiska protestantiska med-amerikaner att trohet mot påvedömet inte stod i konflikt med trohet till den amerikanska konstitutionen (ett stort tema i JFK:s kända tal om sin tro och sin politiska karriär).

På sätt och vis är dock katolicismens koppling till USA både naturlig och historisk. Christofer Columbus - vars Columbus day årligen firas i USA - var förstås katolik. En av USA:s främsta politiker på 1920-talet - Al Smith - var också han katolik (och Ku Klux Klan kampanjade frenetiskt mot honom just pg a den anledningen). Till Al Smiths ära hålls också regelbundet The Alfred E. Smith Dinner - en insamlingsmiddag till katolsk välgörenhet - dit presidentkandidaterna deltagit ända sedan 1960 när Richard Nixon och John F Kennedy (den förste katolske presidenten) deltog.

Vad är då den katolska kyrkan?

Den frågan går förstås inte att besvara i ett inlägg som detta, och jag ämnar inte bedriva någon djupgående katolsk apologetik. Däremot är det viktigt att hålla katolska kyrkan i rätt perspektiv. Något jag är tämligen säker på görs mycket bättre i det protestantiska USA än i de protestantiska delarna av Europa. Här är ett klipp som sammanfattar en del (och en viktig sådan) av den katolska kyrkan:



Här är ett annat inslag om Newt Gingrich och hans film om tidigare påve John Paul II och dennes historiska resa till Polen 1979 - som Gingrich menade var av oerhörd betydelse för kommunismens fall:



Se även tidigare inlägg:

Newt Gingrich på SRLC 2010 20100412

Påvens påskbudskap 20100403

Inga kommentarer: