lördag 22 maj 2010

Vänstern konfronterar Obamas dubbelmoral kring Bagram

Jag skrev i detta tidigare inlägg från idag om Obama-administrationens syn på Bagram-basen, som alltmer börjar lika Obamas egen version av "Guantanamo". Där skrev jag också att den amerikanska vänstern (till skillnad från svensk media) inte hade några problem med att se att Obama för samma politik som Bush, och också förklara att detta var hycklande av Obama. Något som här också mycket tydligt görs på The Rachel Maddow Show:

Visit msnbc.com for breaking news, world news, and news about the economy



Jag håller med i mycket av analysen kring Obamas dubbla inställning till två så snarlika platser som Guantanamo och Bagram, men slutet av diskussionen i videoklippet visar också lite på vänsterns inställning till saker och ting: orsaken till att Obama och Bush för den politik de gör, är alltså enligt vänstern, pg a att man inte vill medge hur många oskyldiga det faktiskt är som sitter inspärrade. Det är en väldigt cynisk inställning till USA:s presidentämbete. Att de hade en sådan syn på Bush är inte svårt att föreställa sig, men däremot trodde jag faktiskt inte att de skulle ha samma cyniska inställning till Obama. Vilket gör att jag hamnar i den intressanta positionen att jag i egenskap av pro-republikan väljer att försvara Obama mot den vänster som säkert, till skillnad från vad jag skulle ha gjort om jag haft möjlighet, röstade på honom.

Se även tidigare inlägg:

Obama får spärra in fångar på obestämd tid på Bagram-basen 20100522

Inga kommentarer: