tisdag 18 oktober 2011

Det senaste i debatten om Romneys mormonism

Debatten om Romneys mormonism har hamnat i skuggan av Herman Cains framgångar - men den har inte avslutats. Dels har en mängd evangelikala pastorer tydliggjort sin ståndpunkt och förklarat att mormonism inte är kristendom - men däremot tar de avstånd från kritiken mot Mitt Romney och pastor Myke Crowder, seniorpastor vid Christian Life Center i Layton, Utah, och talesman för the National Clergy Council, släppte följande meddelande där han fördömde sydstatsbaptistpastorn Jeffress uttalande:

"As an evangelical, born-again, Bible-believing Christian, and a pastor with more than 25 years' experience living with and ministering among a majority Mormon population, I find the comments by Pastor Jeffress unhelpful, impolite and out of place," he said. "I've been around long enough to remember when independent Baptists wouldn't pray with Southern Baptists, when fundamentalists called Southern Baptists compromisers and liberals, when Southern Baptists wouldn't keep company with Pentecostals and when Pentecostals wouldn't keep company with Catholics. That wasn't helpful to anyone. Insulting Mitt Romney adds nothing to the conversation about who should be president. We're picking the country's chief executive, not its senior pastor."


Men även om evangelikala är mer toleranta än de efter denna incident skildrats som - så är andra mindre toleranta. Den ateistiske konservative ideologen Christopher Hitchens skriver följande om saken där han bland annat drar upp en mängd saker han är skeptisk och kritisk till inom mormonismen:

I have no clear idea whether Pastor Robert Jeffress is correct in referring to the Church of Jesus Christ of Latter-day Saints, more colloquially known as the Mormons, as “a cult.” There do seem to be one or two points of similarity.


Som exempel nämner Hitchens mormonkyrkans överledande profet/president. Deras syn på sex, nikotin, kaffe etc. Han säger dock därefter att han ändå inte vet om det innebär att LDS-kyrkan är en kult eller ej, eller bara en av de born-in-America-kristna sekterna.

Däremot har han saker han tydligt kritiserar, som dop för döda utan anhörigas tillstånd, etc. Han avslutar lite senare:

The Mormons apparently believe that Jesus will return in Missouri rather than Armageddon: I wouldn’t care to bet on the likelihood of either. In the meanwhile, though, we are fully entitled to ask Mitt Romney about the forces that influenced his political formation and—since he comes from a dynasty of his church, and spent much of his boyhood and manhood first as a missionary and then as a senior lay official—it is safe to assume that the influence is not small. Unless he is to succeed in his dreary plan to borrow from the playbook of his pain-in-the-ass predecessor Michael Dukakis, and make this an election about "competence not ideology," he should be asked to defend and explain himself, and his voluntary membership in one of the most egregious groups operating on American soil.


Förmodligen kommer Mitt Romney inte att behöva ställas till svars för alla delar av sin kyrkas tro - och det främst för att de evangelikala väljarna inte tycks kräva detta. Romney har nämligen en fördel Christopher Hitchens inte har - Romney tror på Gud, oavsett hur hans Kristologi än må gestalta sig. Och även om en mormonsk president kandidat inte kommer i topp ifråga om de amerikanska väljarna så kan Romney vara glad över att han inte är ateist - då hade saken nämligen blivit mer problematisk eftersom mindre än 50% av de amerikanska väljarna skulle kunna tänka sig att rösta på en ateist, något Fox News här diskuterar:



Källor: Huffington Post, Slate

Se även tidigare inlägg:

Robert Jeffress om katolska kyrkan 20111014

Den uppblossade debatten om mormonismen 20111011

Inga kommentarer: