onsdag 7 mars 2012

Stoppa Joseph Kony 2012

USA:s regering arbetar för närvarande aktivt för att hjälpa till att stoppa massmördaren Joseph Kony som gömmer sig och härjar i centrala Afrika. Via Facebook tipsades jag nyss om följande video som beskriver hur den amerikanska regeringens kamp mot Kony kom till - och det började med ett enkelt gräsrotsengagemang och ett möte mellan en amerikansk filmskapare och en ung afrikansk pojke för tio år sedan.

Här är filmen som syftar till att göra Joseph Konys namn känt under 2012 (och här är hemsidan kony2012.com) - blir han tillsammans med sina onda gärningar kända så kommer han nämligen till slut att tillfångatas. Här är den mycket sevärda halvtimmeslånga filmen. Ta tid att verkligen titta på den - det här är människorättsaktivistengagemang som verkligen inspirerar:



UPPDATERING: Om kritiken mot filmen:

Sedan filmen ovan kom till min kännedom har jag också uppmärksammats om kritik mot filmen. Hanna Fridén avfärdar på sin blogg i detta inlägg Invisible Children, och menar att det är en politisk organisation vars pengar går direkt ner i fickorna på Ugandas militär. Hon hänvisar sedan till olika andra artiklar som också är kritiska mot organisationen och mot filmen.

Invisible Children är dock inte själva omedvetna om kritiken och bemöter denna på sin hemsida.

För dem intresserade rekommenderas båda länkarna. Här tänker jag inte djupgräva i ämnet men tänker kort redogöra min syn på saken. En syn jag baserar främst på tidigare kunskaper om detta ämne överlag.

Min syn på saken:

Jag kan inte nämnvärt mycket om Invisible Children som organisation - och hörde först talas om dem i samband med den här filmen. En stor del av den kritik som finns i Fridéns artikel är det dock enkelt att konstatera är felaktig. Till att börja med är vare sig Uganda eller deras armé att jämföra med Joseph Kony. Det är mycket möjligt att också de har barnsoldater - men knappast på samma sätt som Joseph Kony har. Afrika som kontinent har arméer och soldater som inte på långa vägar kan jämföras med vår västerländska standard. Vilket inte innebär att alla sådana arméer är lika moraliskt oförsvarbara.

Hon förklarar också att Uganda är ett land som om ännu inte i teorin, så likväl i praktiken dödar homosexuella och hänvisar till SVT-rapportering om detta. I Uganda, likt stora delar av (både det kristna och muslimska) Afrika och stora delar av den muslimska arabvärlden tolereras inte homosexualitet. Men det innebär likväl inte att alla länder är lika hemska. SVT:s skildring av Ugandas inställning till saken har varit löjeväckande dåligt - där man i princip framställt det som lika omoraliskt att motsätta sig homosexualitet som att hata, och vilja döda homosexuella. I Uganda vill de flesta inte döda homosexuella - trots David Bahatis lagförslag som där funnits om detta straff. Så är inte fallet i stora delar av muslimvärlden där någon distinktion mellan sak och person inte görs. För mer om detta rekommenderas mina egna inlägg om saken. Till att börja med detta inlägg om SVT:s riktigt dåliga skildring av situationen (och läs gärna sedan underlänkarna i inlägget).

En stor del av kritiken mot filmen måste därför sägas vara bristande.

Det för mig till min andra syn på saken, som gör att jag - trots min okunskap om Invisible Children i sig - likväl tror på deras verksamhet. Jag har följt USA:s Afrika-politik i drygt 10 år. Såväl president Bush som president Obama (som Bill Clinton före dem) gjorde vad de kunde för att föra en moralisk politik i Afrika och verka för fred i den utsträckning som gick.

Obamas rådgivande militära stöd för att fånga Joseph Kony har jag hängt med i sedan dess början, och det är en viktig och nödvändig operation. Att hänvisa till att Kony inte längre befinner sig i Uganda är helt enkelt okunskap. Och för mer om detta rekommenderas artiklarna nedan. I filmen hänvisas till en mängd amerikanska topp-politiker i kampen mot Joseph Kony som också samarbetar med Invisible Children. Senator James InHofe, och alla andra politiska namn som i filmen nämndes är namn som jag till största del är hyfsat välbekanta med. Dessa är kunniga, insatta och skulle inte ha låtit sig förknippas med en organisation på ett så tydligt sätt om de hyste minsta misstanke om att organisationen var ett påhitt.

Således: mitt förtroende för Invisible Children - och än mer; mitt förtroende för USA:s verksamhet från såväl regeringshåll som på gräsrotsnivå för att verka för en bättre situation i Afrika och ett stopp av Joseph Konys härjningar kvarstår.

Förhoppningsvis kan dessa rader hjälpa er som blivit förvirrade av den senaste kritiken mot den här filmen att få ett litet bredare perspektiv på saken i ert eget reflekterande på er väg mot era egna ståndpunkter. Läs också gärna länkarna här nedan.

UPPDATERING 2: Intervju med Jason Russell:

Uppmärksamheten kring Kony 2012 har fått filmen att uppmärksammas på många håll i amerikansk media. Här uttalar sig regissören Jason Russel om saken på MSNBC:

Visit msnbc.com for breaking news, world news, and news about the economy



Se även tidigare inlägg:

Här följer tidigare inlägg om USA:s engagemang för att stoppa Kony. Ett arbete som, likt så mycket annat ifråga om USA:s inställning till Afrika, påbörjades redan under president Bush:

Amerikansk militär nu på plats i Centralafrika 20111208

Varför Obamas intervention i Centralafrika är av godo 20111024

Obama skickar soldater till Centralafrika 20111015

Inga kommentarer: