fredag 28 december 2012

General Norman Schwarzkopf avliden

General Norman Schwarzkopf - den amerikanske krigshjälten från Gulfkriget 1991 - har avlidit 78 år gammal. Här rapporterar NBC News om saken:

Visit NBCNews.com for breaking news, world news, and news about the economy



Här rapporterar också Fox News om saken där Maj. Gen. Bob Scales reflekterar över General Schwarzkopfs liv och förklarar att Schwarzkopf var USA:s förste militära hjälte efter Vietnamkriget:



Här är också ett gammalt inslag med Schwarzkopf 1991, när han i en presskonferens efter Gulfkriget förklarade att man hade kunnat klara att störta Saddam Hussein, om man så önskat:

Visit NBCNews.com for breaking news, world news, and news about the economy



Gulfkriget 1991 utgör ett av mina tidigaste politiska minnen, och mitt första egna "krigsminne" från de TV-bilder jag såg som 12-åring, och Schwarzkopf var förmodligen det första amerikanska militärnamn jag överhuvudtaget lärde mig.

Källa: Washington Post

Se även tidigare inlägg:

George HW Bushs återträff - 20 år efter Kuwaitkriget 20110121

Inga kommentarer: