måndag 22 juli 2013

2 år sedan dådet på Utøya - debatten som följt

Idag har det gått 2 år sedan Anders Behring Breivik utförde terrordåden i Oslo och på Utøya som sammanlagt tog livet av 77 människor i vad som var det värsta våldsdåd som drabbat Norge sedan andra världskriget. Breivik inspirerades av en hemmasnickrad variant av kontra-jihadism som han förklarade i sitt 1500 sidor långa manifest "2083 – A European Declaration of Independence”.

Hans dåd väckte debatten om terrorism på liv till nytt, och den allmänna diskurs som kom att ta överhand var att väst kanske fokuserat lite för mycket på islamistisk terrorism, och blundat för högerextrem extremism och extremismen inom den islamkritiska sk kontra-jihadrörelsen.

Jag har intresserat mig för politisk extremism sedan 1990-talet, och hösten 2012 tog jag mig an denna debatt genom att i vår 15:e podcast dels intervjua Mattias Gardell - religionsprofessor vid Uppsala Universietet som också var det enda utländska expertvittne som vittnade på rättegången mot Anders Behring Breivik om upplevelsen av rättegången och om sin syn på kontra-jihadrörelsen och de bakomliggande faktorerna bakom Breiviks dåd. Samt genom att också intervjua den amerikanske islamkritikern Robert Spencer (som också är en av kontra-jihadrörelsens främsta ansikten) om Breivik, vänsterns försök att monopolisera debatten om händelsen och hans egen syn på saker och ting.

En dag som denna är det av största vikt att enas om att våld alltid bestämt bör fördömas - och att ingenting kan rättfärdiga Anders Behring Breiviks terrordåd. Men det är också viktigt att inte låta dåd som dessa utnyttjas i ideologiska syften av sidor som önskar använda sig av tragedin för att ta monopol på debatten om ämnet - vilket vänstern onekligen försökt göra. Saker jag ingående går in på i podcasten, som går att lyssna på här, som trots att den nu är ett dryga halvår gammal fortfarande är lika aktuell, eftersom jag går igenom hela den svenska debatten om dessa ämnen så långt tillbaka som till 2001, och som jag därför vill rekommendera i synnerhet denna dag när ämnet onekligen kommer att föras på tal.

Andra röster om dagen:

SVD, DN, SVD, DN, Sydsvenskan, Sydsvenskan, Expressen, SVD

Se även tidigare inlägg:

Anders Behring Breiviks bakgrund klargörs 20110724

2 kommentarer:

Anonym sa...

Om muslimska terrorister begår våldsdåd så måste ronie utnyttja dessa dåd för sin islamofobiska ideologi och ta monopol på debatten om ämnet :-)

Ronie Berggren sa...

Nej då, inte alls - däremot vill jag gärna bredda debatten om ämnet =)

(Något jag anser jag lyckats hyfsat med genom min podcast om saken, en podd jag därför gärna lyfter fram vid upprepade tillfällen).