söndag 17 november 2013

25 kulturella JFK-hyllningar

President John F. Kennedy kommer att överskugga det mesta denna vecka. Sedan dennes bortgång har hans presidentskap och liv skildrats i otaliga sammanhang. Här listar Politico 25 exempel på där JFK skildras i populärkulturen. Här är några av de JFK-låtar artikeln tipsar om. Musik som visar på den enorma populärkulturella status JFK såväl hade som fick.

Otis Spanns "Sad Day in Texas:"



"He Was Friend of Mine" - The Byrds:



"Abrham, Martin and John" - Dion:



"The Day John Kennedy Died" - Lou Reed:



"11 MPH (Abe Zapp Ruder Version)" by Was (Not Was)



"We Didnt Start the Fire" - Billy Joel:



Slutligen vill jag också framhålla Guns and Roses "Civil War" - den enda "Kennedy-sång" jag kan hävda att jag själv växte upp med. En sång jag speciellt gillat på grund av versen om Kennedey, då mitt eget allra första politiska minne faktiskt var Palme-mordet:



Källa: Politico

Se även tidigare inlägg:

Nya filmklipp från JFK:s politiska liv 20131115

Inga kommentarer: