torsdag 19 juni 2014

Pussy Riots besök i New York i protest mot Putin

För några veckor sedan hölls året kvinnokonferens i New York, där bl a två av medlemmarna i ryska Pussy Riot närvarade. Jag har länge förhållit mig relativt neutral till Pussy Riot - givetvis har jag förespråkat deras rätt till yttrandefrihet, men varit skeptisk till deras agerande pg a att jag inte är speciellt imponerad av nästan någon "provokativ" rockmusiker alls när det handlar om protester mot det politiska systemet. Det eftersom här i väst så är de flesta sådana artister vänster, och i klassisk vänsteranda tror de att de är förtrycka i länder och system där de i själva verket är fria.

Under några veckors tid har jag dock grävt ner mig i situationen i Ryssland (vilket det kommer en podcast om någon gång i sommar) och Pussy Riot gör där något enormt i ett land där situationen helt enkelt är väldigt annorlunda i jämförelse med Europa och USA: de står upp mot Vladimir Putin och det alltmer totalitära styre han personifierar på ett mycket modigt och mycket nödvändigt sätt.

Minns ni OS i Sotji, där de blev spöade av ett gäng kossacker, som ropade att "Putin skulle lära dem älska moderlandet" (jag kan garantera att ingen västerländsk rockstjärna varit med om något liknande) - här har VICE ett litet längre inslag om det:



Här intervjuas de på NBC:s Today Show:

Visit NBCNews.com for breaking news, world news, and news about the economy



Och här talar de efter introduktion av Madonna (som i politiskt avseende imponerar betydligt -mindre- än Pussy Riot gör):



Och här en av Pussy Riots musikvideos:



Se även tidigare inlägg:

Ryssland stoppar gas till Ukraina 20140616

Inga kommentarer: