fredag 24 oktober 2014

CNN om den svenska ubåts-jakten

Försvaret avbryter nu sökandet efter den undervattensfarkost som pågått i en vecka. Sökandet/jakten fick förstås enorm internationell uppmärksamet. Här ett inslag på CNN från igår:



Försvaret agerade självklart rätt. Svenskt vatten har blivit kränkt och trots att försvaret inte verkar ha lyckats med något speciellt alls i denna mycket ingående operation, så visar händelsen likväl på behovet av ett starkt marinförsvar.

I slutet av september besökte jag u-båten HMS Södermanland som då dök upp här i Örnsköldsvik där jag bor. Jag småpratade med diverse besättningsfolk och förklarade att deras jobb verkade spännande, men framför allt viktigt pg a Putins återuppväckta tsarmakts-ambitioner.

Tanken slog mig också att Sverige utöver en anslutning till NATO (vilket onekligen skulle ha varit behjälpligt i nuvarande situation) också skulle behöva fler stridsubåtar än de 4 som (om jag nu minns saken rätt) för närvarande existerar.

Ryssland är nämligen verkligen en nation med nya stormaktsambitioner, något Sverige, EU och NATO inte kan ignorera. Här skriver SVD om sju ryska ubåtsmodeller och upprustningen av den ryska undervattensflottan.

För er intresserade av löpande analyser av svensk försvarspolitik och försvarsförmåga rekommenderas också försvarsbloggen Skipper.

Källa: CNN

Se även tidigare inlägg:

Podd 45: Putin och Rysslands nya imperialism 20140628

Inga kommentarer: