fredag 30 januari 2015

Mitt Romney kandiderar -inte- 2016

Efter tre veckors flirt med tanken på att kandidera till president en tredje gång, har Mitt Romney idag meddelat att han nu beslutat sig för att inte ställa upp. I ett samtal till en samling donatörer lät han i morse säga:

"After putting considerable thought into making another run for president, I've decided it's best to give other leaders in the party the opportunity to become our next nominee"


Här rapporterar Fox News:



Och här ett annat inslag:



Detta öppnar förstås fältet ytterligare för Jeb Bush, då Mitt Romney skulle ha varit den stora konkurrenten mot denne. På sin Facebook-sida skrev Jeb Bush följande om Romneys besked:



I och med detta beslut kan vi nog förmoda att Mitt Romneys politiska karriär nu verkligen är över. Vilket alla för en månad sedan redan trodde att den var. För er fortfarande intresserade av Mitt Romney, här är våra två podcasts om honom:

Podd 31: Mitt Romney bakom kulisserna 20140126

Podd 11: Mitt Romney och RNC 2012 20120906

Källor: Fox News, TIME, Washington Post

Se även tidigare inlägg:

Jeb Bush och Mitt Romney träffas i Utah 20150122

Inga kommentarer: