tisdag 21 april 2015

Auschwitz' revisor Oskar Gröning åtalas och döms

Idag har nazi-rättegången mot 93-årige Oskar Gröning inletts. Gröning av revisor i Auschwitz där han anses ha tagit hand om pengarna som stals från de ca 300 000 människor som gasades ihjäl under hans arbetstid i koncentrationslägret.

Han kom till rättssalen med rullator, läste upp en text om sin tid i SS och bad om ursäkt och sa inför rättsalen, där även åldrade överlevare fanns på plats:

– Det är ställt utom fråga att jag gjort mig moraliskt medskyldig till morden på hundratusentals människor. Jag känner mig ångerfull och ödmjuk inför offren. Ni måste avgöra om jag också är skyldig i juridisk mening, sade 93-åringen och såg upp mot domaren och hans nämnd.


Åtalet sker 70 år efter Auschwitz' befrielse och andra världskrigets slut, och anses vara en av de allra sista rättegångar som kommer att hållas mot nazisterna från andra världskriget, varav många under åren avlidit utan att ställas till svars för sina överträdelser. Här ett inslag på CNN:



Och här CBS:



I sammanhanget rekommenderas också vår podcast om Auschwitz.

UPPDATERING: 2015-07-16:

Oskar Gröning har nu dömts till fyra års fängelse, något CBS här rapporterar om:



Källor: NBC, DN, Newsweek, CBS

Se även tidigare inlägg:

Podd 66: Förintelsen 70 år senare och Antisemitismens nya ansikte 20150127

Inga kommentarer: