söndag 2 januari 2011

New Mexicos guvernör benådar inte Billy the Kid

New Mexicos har just fått se republikanen Susana Martinez sväras in som ny guvernör. Hon blir såväl delstatens första kvinnliga guvernör som USA:s första kvinnliga latinoamerikanska guvernör.

På sin sista dag fattade dock nu fd guvernör Bill Richardson ett stort beslut. Det har under lång tid spekulerats i om huruvida Richardson skulle benåda den ökände gunfightern Billy the Kid eller ej. Beslutet blev dock nej, eftersom han ansåg att de historiska bevisen som skulle kunna styrka en benådning var för otydliga. Här talar han om saken i en intervju på ABC News:



Min bild av Billy the Kid skapades helt av Young Guns-filmerna med Emilio Estevez i huvudrollen som Billy the Kid - vilka var mina absoluta favoritfilmer som 14-åring. Jag har sett båda filmerna otaliga gånger och lyssnat sönder Bon Jovis soundtrack. Därför är det egentligen svårt för mig att inte stödja en benådning. Historien tycks dock inte vara helt enkel att utreda så här 130 år i efterhand. Guvernör Bill Richardson har arbetat med saken länge och tycks ha tagit ämnet mycket seriöst, med förmodligen större möjligheter att granska situationen på nära håll än någon annan på jorden, varför hans beslut därför måste respekteras

- även av mig :P

Filmerna är dock (fortfarande) helt fantastiska, och jag rekommenderar dem varmt till dem som händelsevis missat dessa kultrullar. Här är en fanvideo till Bon Jovis officiella Young Guns låt Blaze of Glory - OBS: Spoilervarning:



Och här är låten Santa Fe:



Källor: Fox News, Alamogordonews, DN, Fox News, Politico, New York Times

Se även tidigare inlägg:

Hollywood i Washington? 20090511

Inga kommentarer: