onsdag 5 mars 2014

Många frivilliga till Ukrainas underlägsna armé

DN skriver här om de många frivilliga ukrainare som nu tar värvning i armén, många av dem är i över 20-årsåldern och uppåt och var inte alls intresserade av att göra värnplikt för ca 15 år sedan - men nu när landet hotas av invasion är inställningen förändrad. 33-årige Vitalij Borejko, som till vardags är banktjänsteman men nu tagit värvning säger:

– Nej, jag gjorde inte militärtjänsten. På den tiden, för ungefär 15 år sedan, var det väldigt mycket trakasserier och mobbning inom armén. Jag lyckades slippa lumpen och det var jag glad för.

Nu är situationen en annan och Vitalij Borejko säger högtidligt:

– Ryssarna måste döda mig först om de ska ta Ukraina.


Samtidigt är man dock medvetna om att Ukrainas armé - vars utrustning härrör från sovjettiden - är helt underlägsen den ryska och att man inte skulle klara av att utmana en rysk ockupationsarmé utan hjälp utifrån.

– Ska jag vara riktigt ärlig så måste vi ha hjälp från väst i slutändan, säger 29-årige Ivan Karpov.


Han påpekar dock att han inte har något emot ryssar och att inga ryssar han känner som bor på Krim vill tillhöra Ryssland.

– Ingen av dem jag känner där nere vill tillhöra Ryssland. Inte vad de har sagt till mig i alla fall.


Det backas upp av statistik som visar att bara en minoritet vill ansluta sig till Ryssland. Här har DN också en annan artikel som beskriver hur de ukrainska ryssar som först välkomnade Rysslands intervention nu blivit skeptiska.

– Mina barn och barnbarn är födda här. Vi är för Ukraina. Vi har inte bett om hjälp. Jag vill inte ha hans, Putins, stridsvagnar här. Jag vill inte att de skjuter mot mina barn. Låt honom höra det vi säger: Försvara oss inte mot någon. Ingen attackerar mig, säger Natalia Sytnik vars föräldrar kommit från Ryssland.


Källor: DN, DN

Se även tidigare inlägg:

Mikheil Saakashvili om Putins invasion 20140304

Inga kommentarer: